هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی

صعود هیات کوهنوردی اوز به برم فیروز سپیدان

شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱ ق.ظ
هیات کوهنوردی اوز به مناسبت سالگرد اولین‌ صعود ایرانیان به قله اورست و به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان یک هفته زودتر به قله برم فیروز سپیدان صعود کرد.
barm.firuz

این صعود با هماهنگی های لازم با راهنما و رییس اداره ورزش و جوانان سپیدان و اوز انجام شد. سی و دو نفر از کوهنوردان ساعت ۱۵ روز پنج شنبه 20 اردیبهشت 97 از اوز حرکت کردند و ساعت ۲۲ در خوابگاه اداره ورزش و جوانان سپیدان اسکان‌ یافتند. کوهنوردان پس از استراحت، ساعت ۸ صبح از محل پیست اسکی پولاد کف پا به کوه شدند. از آن جایی که روز قبل در منطقه برف و باران باریده بود، صعود را با مشکلاتی مواجه کرد و از طرفی کوهنوردان مجبور به صعود سرعتی بودند چون برای ظهر جمعه نیز پیش بینی بارندگی شده بود. هنگام صعود نیز باد سردی به شدت می وزید اما با وجود تمامی این مشکلات صعود و تجربه ای لذت بخش را برای تمامی همنوردان به همراه داشت.
barm.firuz7
barm.firuz2
مسیر سفید پوش بود و گیاهان متنوع زیر برف ها خودنمایی می کردند. لاله های واژگون، گون، حسرت، گونه هایی از فرفیون، پونه، پیاز وحشی، جاشیر و بن سرخ بخشی از پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می دهند. کوهنوردان زیادی از استان فارس و بوشهر خود را به این منطقه زیبا رسانده بودند تا لذت یک روز به یاد ماندنی را با هم تجربه کنند. طبیعت چشم نواز مسیر صعود تا خود دریاچه بسیار دیدنی بود و مسیر فرود با آب شدن یخ و برف ها و روان شدن آب منظره دیگری را پیش چشم کوهنوردان پدیدار می کرد. بیشتر از همه لاله های واژگون با آب شدن برف ها خودنمایی می کردند اما له شدن بعضی از برگ ها و چیده شدن گل های آن در مسیر منظره ای نازیبا را ایجاد کرده بود که طبیعت گردان و کوهنوردان واقعی را آزرده خاطر می کرد و لزوم توجه، اهمیت و نصب پیام های حفاظت از طبیعت را در طی مسیر ایجاب می کرد.
barm_firuz11
barm_firuz9
barm-firuz12
barm.firuz5
در پایان صعود، رییس اداره ورزش و جوانان اوز با توصیف سپری کردن روزی خوب، خاطره انگیز و پرنشاط در دامن طبیعت شهر زیبای سپیدان با حضور دلگرم کننده همراهان و کوهنوردان از آقایان احسان دیده بان، فخری و میثم رضوی قدردانی و اظهار امیدواری کرد برنامه های گسترده بیشتری در برنامه های هیات قرار گیرد. سپس، با اهدای لوح و برکه (نماد اوز) و سپ (صنایع دستی منطقه) از  گروه راهنمای هیات قدردانی شد.
barm.firuz3

با تشکر از سید یوسف حسینی رییس اداره ورزش جوانان اوز، سعید شریفی رئیس هیات،‌ احسان دیده بان‌‌‌ راهنمای گروه و مسئول کمیته ورزش های طبیعی استان فارس و راهنمای گردشگری میراث فرهنگی، مهشید خضری نایب رئیس و‌ رییس هیات بانوان اوز و احمد قاضی زاده دبیر هیات و تک تک همنوردان که در برنامه یک و نیم روزه صعودی پرنشاط و خاطره انگیز را به یادگار گذاشتند.
barmfiruz19
barm.firuz5
barm.firuz6

همنوردان این برنامه که‌ در‌ تاریخ ۹۷/۰۲/۲۱ انجام شد، عبارت بودند از:
سید یوسف حسینی، سعید شریفی، احمد قاضی زاده، مهشید خضری، فروغ هاشمی، مهران محمودی، فاطمه ابراهیمی، پروانه پدرام، سمیره زراعتی، ندا خادمپور، شریفه عباسپور، فیصل حیدری، سحر و‌ فاطمه قاضی زاده، شیخ محمدعقیل، شیخ خالد، شیخ عبدالعزیز، ابوالقاسم و حنیف صدیقی، خیرالنسا صدیقی، گلثوم ثریا نژاد، عایشه بهمرد، ایراندخت صدیقی، جابر صدیق، مهرناز عبادی، نسیمه طاهری، محمد کاریانی، مانیا شریفی، گلثوم برازنده، سحر خادمپور، مژگان و مهدی صداقت.
همچنین، با سپاس از حسین  مرادی، راننده، و محمد مددکار، کمک راننده، که با همراهی شان سختی مسیر را هموار کردند.

barm.firuz9
barmfiruz18
برم فیروز واقع در شهرستان سپیدان و در فاصله حدود 100 کیلومتری شیراز واقع شده است. دریاچه برم فیروز یکی از نقاط دیدنی استان فارس است که دیدن آن برای کسانی که توانایی یک کوه پیمایی نیمه سبک و حدودا 2 ساعته را دارند خالی از لطف نیست. برم فیروز (بر طبق جلسه هیات وزیران در فارس) به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری فارس تعیین گردیده است. کوهنوردان فارس همه ساله در هفته آخر اردیبهشت ماه که سالگرد اولین صعود ایرانیان به اورست است به این مکان زیبا می آیند.
barm.firuz7
دریاچه برم فیروز در ارتفاع 3335 متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده و در فاصله 10کیلومتری از کهمر و 14 کیلومتری از شهرستان سپیدان و در شمال شرقی شکرک واقع شده است. این دریاچه زیبا، در ارتفاعات حاشیه شمال شهر اردکان و در کنار جاده اردکان – کمهر - مارگون واقع است.
barmfiruz17
barmfiruz15
برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب می باشد و فیروز از رنگ فیروزه ای دریاچه گرفته شده است. در این محل در فصول گرم سال و هنگام آب شدن برف ها تشکیل دریاچه ای می دهد. دریاچه  2 الی 2.5 متر عمق دارد.
منبع:
http://www.shirazjavanclub.com/barmfiroz.aspx

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی