هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی


بیست و سه نفر از کوهنوردان هیات کوهنوردی اداره ورزش و جوانان اوز در روز پنج شنبه 21 اردیبهشت 96 با حضور در لایزنگان و اقامت شبانه در مدرسه شهید فتحی در برنامه کوهپیمایی این منطقه شرکت کردند.
برنامه یک و نیم روزه کوهپیمایی و گل گشت لایزنگان که به همت هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان داراب در تاریخ های 21 و 22 اردیبهشت ترتیب داده شده بود با حضور بیش از 120 کوهنورد از سراسر کشور انجام شد. کوهنوردان در ساعت 6 صبح روز جمعه با تجمع در دبیرستان آیت الله شیرازی در برنامه آغازین با قرائت قرآن (با صدای خالد صدیقی از هیات کوهنوردی اوز)، سخنرانی نماینده هیات کوهنوردی داراب و رییس شرکت تولیدی گلاب ساغر و قرائت سروده ای بهاری حضور بهم رساندند و کوهپیمایی خود را به سمت دشت گل چاه سرگدار شروع کردند.


هیات ها با قرارگیری در صف های منسجم با عبور از کوچه ها و خیابان ها قدم در فضا و طبیعت بکر، زیبا و دیدنی لایزنگان گذاشتند. در طی مسیر انواع گیاهان و گل های خودرو خودنمایی می کردند و با رنگ های متنوع و روح انگیزشان نشاط خاصی را به روحیه شرکت کنندگان می دادند. بارش باران و وزش باد نیز از ساعت 12 ظهر به بعد بر طراوت گیاهان و درختان افزود و با وجود پیش بینی ها تا حدودی کوهنوردان را غافلگیر کرد. شرکت کنندگان پس از استراحت و صرف صبحانه در زیر درختان گردو و کنار چشمه جاری به ارتفاعات بالای 2500 متری صعود کردند و در فرود از باغ های ارگانیک گل محمدی و مناظر لذت بخش آن دیدن کردند. در طی مسیر چاه آب و چشمه ها و آب های روان، گلبرگ های گل محمدی که در زیر سایه پهن شده بود تا خشک شود، صمیمیت مردم روستا و دیدار با کوهنوردان شهرهای مختلف جلب توجه می کرد و بر لذت این کوه پیمایی می افزود.


این برنامه در ساعت 16:30 با پایان یافتن مسیر کوهپیمایی و ورود به داخل روستا و خرید عرقیات محلی پایان یافت.
از کوهنوردان محلی که قدم به قدم هیات کوهنوردی اوز را همراهی و با توضیحات جامع شان شرکت کنندگان را با مناطق دیدنی منطقه و شهرستان داراب آشنا کردند کمال تشکر و سپاسگزاری را داریم.



و اما توضیحاتی در مورد این منطقه:
روستای لایزنگان زیر مجموعه دهستان رستاق از توابع بخش رستاق شهرستان داراب میباشد. این روستا در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر داراب و ۳۵ کیلومتری رستاق (مرکز بخش) قرار دارد. روستای لایزنگان از نظر مختصات جغرافیایی در ۵۴ درجه و ۵۵ دقیقه طول شرقی و ۲۸ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این روستای کوهستانی با ارتفاع 2258 متر از سطح دریا در مدارهای ۲۸ درجه و ۱۴ دقیقه عرض شرقی و ۵۴ درجه و ۵۹ دقیقه طول شمالی از سمت شمال به بنه کلاغی و وزیره، از سمت شرق به روستای بکر، از سمت غرب به روستای نوایگان و از سمت جنوب به بادامه و شهرک ولیعصر لایزنگان محدود می شود.
روستای لایزنگان به ماسوله زیبای جنوب مشهورست. لایزنگان از روستاهای قدیمی و بزرگ منطقه داراب می باشد، در مورد قدمت روستای اطلاعات موثقی و مکتوبی موجود نمی باشد، ولی با توجه به اظهارات اهالی روستا و وجود حمام قدیمی و قلعه قدیمی روستا به نام قلعه معصوم خان می توان گفت که قدمت روستای لایزنگان در مکان فعلی بیش از ۲۰۰ سال می باشد. البته، وجود تعدادی خرابه و ساختمان های متروکه در اطراف روستا نشان از جابجایی چند باره روستا می دهد که می توان گفت قدمت روستای لایزنگان بیش از ۵۰۰ سال بوده و چندین بار تغییر مکان داده است.


روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را دارا است و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب می‌گردد. سرمای آن در سردترین روزهای زمستان به دو الی سه درجه زیر صفر می‌رسد و در گرمترین روزهای تابستان از ۳۵ الی ۳۷ درجه سانتی گراد بیشتر نمی‌شود و بدین لحاظ دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و متوسط بارندگی آن در سال های پرباران معادل ۸۰۰ میلی‌متر است. روستای لایزنگان بزرگترین تولید کننده گل محمدی در جهان می‌باشد و بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار گلستان دیم محمدی و حدود ۵۰۰ هکتار گل محمدی آبی وجوددارد. با توجه به رویکرد مردم این روستا به کشاورزی صنعتی در چند ساله اخیر و استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته کشاورزی سطح کشت هکتار گل محمدی آبی در سال ۱۳۹۲ بالاتر از ۱۰۰۰ هکتار محاسبه گردیده است.
از این روستا گل‌های محمدی را به سراسر ایران به خصوص قمصر کاشان می‌برند. گل‌های محمدی در مکانی به نام سرحد (سردحد) وجود دارند. در این مکان شب ها بسیار سرد و روزها هوایی خنک و نسبتا گرم دارد. بزرگترین واحد تولید گلاب و عرقیات جنوب کشور (صنایع تقطیر ساغر) در این مکان قرار دارد.


منابع:

- http://koohstanvakoohnavard.blogfa.com/

- http://www.layzangan.ir

- http://www.farsmount.com/default.asp?app_id=0012&news_id=194

- http://seeiran.ir/%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%86%da%af%d8%a7%d9%86/

 


گزارش: پروانه پدرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی