هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی

هیئت کوهنوردی اوز در برنامه ای دو روزه به کوه هزار کرمان، چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله در جنوب کشور، صعود کرد.

hezar.kerman.evaz.climbing

به گزارش روابط عمومی هیئت کوهنوردی اوز، این صعود که در روزهای ۹ و ۱۰ مرداد ۹۸ با شرکت ۲۷ نفر از اعضای هیئت و ۴ کوهنورد به صورت افتخاری از بندرعباس (جعفر رستمی، سید احمد، سید اسماعیل و سید شرف الدین هاشمی) انجام شد یاسر نیکبخت از کوهنوردان راین راهنمایی مسیر را برعهده داشت.

hezar.kerman.evaz.climbing

کوهنوردان در روز نخست پس از رسیدن به شهر راین با اقامت چند ساعته در سرای فرهنگیان کوله صعود خود را آماده کردند و در ساعت ۱۸ با رفتن به ورودی آبشار راین پا به کوه شدند و با رسیدن به پناهگاه در ارتفاع ۳۱۵۰ متری شب به استراحت و هم هوایی‌‌ پرداختند. در روز دوم حمله به قله از ساعت ۵ صبح آغاز شد.

hezar.kerman.evaz.climbing

کوهنوردان پس از عبور از دره آویشن، صخره تاج خروس در ارتفاع 3845 متری و شتر خواب در ارتفاع 4300 متری و عبور از مسیرها و پاکوب های مشخص شده به قله 4501 متری هزار صعود کردند.

hezar.kerman.evaz.climbing

مسیر صعود و فرود یکسان ولی با کمی تغییر انجام شد و مسیر برگشت بیشتر به صورت شن اسکی صورت گرفت.

hezar.kerman.evaz.climbing

از موارد قابل ذکر صعود به این قله یکی آب آشامیدنی بود که فقط تا پناهگاه در دسترس بود و از پناهگاه تا قله حداقل سه لیتر آب باید هر کوهنورد به همراه داشت. لزوم ساخت سرویس بهداشتی در کنار جان پناه و قرار دادن خمره هایی در دل زمین برای تامین آب مسیر کوهنوردان و یا منبع ذخیره آب به روش هایی که در مناطق گرمسیری مانند اوز رایج است از سختی های مسیر می کاهد. هر چند شاید تامین هزینه برای اداره ورزش و جوانان راین و هیئت کوهنوردی آن امکان پذیر نباشد اما با کمک و حمایت دوستداران کوه و طبیعت می توان بر جذابیت و امکانات آن افزود. خوشبختانه با تدابیر دست اندرکاران و رعایت کوهنوردان مسیرها تا حد زیادی تمیز و بدون هر گونه زباله ای بود.

hezar.kerman.evaz.climbing

زیبایی مسیر، تنوع پوشش گیاهی و هوای دلپذیر و جاندارانی که هر از گاهی طی راه مشاهده می شدند از خستگی و سختی صعود می کاست. این مسیر به گونه ای بود که بسیاری از تمرین های کوه پیمایی را امکان پذیر می ساخت و مکان مناسبی برای تمرین های مختلف کوه پیمایی و کوهنوردی است. از دیگر جاذبه های این مسیر سنگ های بزرگی است که ذهن خلاق بیننده را برای تجسم اشکال مختلف بر می انگیزد از کرگردن و شامپانزه گرفته تا تاج خروس و غیره. سنگ های آذرین ابتدای مسیر، آبشار و صدای آب و درختان و بوته های مختلف نیز از دیدنی های این منطقه طبیعت گردی و گردشگری است.

hezar.kerman.evaz.climbing

همدلی و همراهی همنوردان به خصوص سرپرست، رییس و نائب رییس هیئت و عقب دارها امکان صعود همه اعضا را برای فتح قله فراهم و انرژی و نشاط گروه را چند برابر کرد.

در این صعود سعید شریفی و مهشید خضری، رییس و نائب رییس هیئت، نیز حضور داشتند و هماهنگی و هدایت اعضا و برنامه ها را برعهده داشتند. در مسیر برگشت نقد و بررسی برنامه و صعود با مشارکت اعضا صورت گرفت تا ضمن اعمال در برنامه های بعدی بر کیفیت صعودها، توان و آموزش حرفه ای کوهنوردان افزوده شود.

hezar.kerman.evaz.climbing

سرپرست و سرقدم: احمد قاضی زاده

عقب دار: فیصل حیدری، مهدی صداقت، رسول قاری

تصویربردار: محمد خضری

hezar.kerman.evaz.climbing

کوهنوردان حاضر در این صعود عبارت بودند از:

احمد قاضی زاده، سمیره زراعتی، فروغ هاشمی، ‌مهرناز عبادی، سمیه امینی، گلثوم ثریانژاد، جابر صدیق، نسیمه طاهری، محمد خضری، سعید شریفی، پروانه پدرام، شمس حسین زاده، شهریار رحیمی، مهشید خضری، فاطمه ابراهیمی، فاطمه قدیمی، آنا حسینی، ایران دخت صدیقی، عبدالرزاق افسری، رسول قاری، فاطمه قاضی زاده، فیصل حیدری، علیرضا صفرپور، فاروق فیروزى، مهدی صداقت، مژگان صداقت، خالد شمسی

hezar.kerman.evaz.climbing

و اما مختصری از کوه هزار:

بلندی های استان کرمان دنباله رشته کوه زاگرس و رشته کوه مرکزی ایران است که با دارا بودن 14 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر بهشت کوهنوردان نامیده شده است و کوه هزار با ارتفاع 4501 متر در فاصله 115 کیلومتری جنوب شهر کرمان و به فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی شهر راین واقع شده است و چهارمین قله بلند ایران محسوب می شود که به خاطر داشتن هزار نوع گیاه گوناگون بدین نام خوانده می شود. روستاهای دامنه کوه هزار با آب و هوایی دلپذیر و آبشار راین در دل این کوه واقع شده است و مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران، روستای باب زنگی با ارتفاع 3309 متر در این کوهستان واقع شده است. از نقاط دیدنی راین به ارگ راین می توان اشاره کرد که با مساحت بیش از 22000 متر مربع بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد و هر ساله پذیرای جهانگردان بسیاری می باشد. از دیگر نقاط دیدنی راین به دهانه آتشفشانی روستای حسنعلی در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرق این شهر می توان اشاره کرد که دارای قطر 1200 متر و عمق 200 متر می باشد که در بستر آن نمک استحصال می شود. آبشار راین یا زر-رود که از ارتفاعات کوه هزار سرچشمه می گیرد و به ارتفاع تقریبی 40 متر طی چهار مرحله به صورت پلکانی به پایین می ریزد، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر بوده و همچنین مسیر اصلی صعود به قله هزار از دامنه روبروی آبشار آغاز می‌شود که مسیر حرکت تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری و محل پناهگاه هزار، در حاشیه رودخانه ادامه دارد و پونه‌ها و گل‌های وحشی طول راه یکی از زیباترین مسیرهای کوه پیمایی استان کرمان را بوجود آورده است. قلل شاخص استان عبارتند از : قله هزار با ارتفاع 4501 متر که دارای چهار مسیر صعود به نام های مسیر میرشادی - مسیر اردیکان - مسیر باب زنگی که کوتاهترین مسیر است - مسیر زررود یا آبشار راین که معمول ترین مسیر است و دارای جان پناه می باشد*.


منبع:


*http://tehranclimbing.club/expeditions/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-4/

نظرات  (۱)

ضمن سلام خسته نباشی به جوانان برومند که افتخاری برای شهرمان میباشند.به امید افتخارات بیشتر سالم وسلامت تندرست باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی