هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی

 دوازده نفر از اعضای هیئت کوهنوردی اوز به سرپرستی سعید شریفی، رییس هیئت، به قله حوض دال رشته کوه دنا صعود کردند.


هیئت کوهنوردی اوز سه شنبه شب عازم شیراز شد و پس از استراحت، صبح چهارشنبه ۹۶/۴/۲۸ شیراز را به مقصد شهرستان یاسوج ترک کرد.
با رسیدن به یاسوج، شهر کوهپایه ای سی سخت و رفتن به گردنه بیژن، ساعت ۸ شب صعود به قله استارت زده شد.


وحید جعفری، راهنمای سپیدانی گروه، مسیر چشمه سیچانی را برای صعود انتخاب کرد. اعضای گروه باتوجه به زمان صعود و تاریکی هوا با بستن کوله ها و چراغ های پیشانی به سمت پناهگاه واقع در ارتفاع ۳۷۰۰ متری حرکت کردند و  پس از طی مسیری دشوار با شیب بسیار و  شن اسکی های زیاد ساعت ۱:۳۰  به پناهگاه رسیدند. با رسیدن به پناهگاه و صرف شام اعضای گروه به استراحت پرداختند تا خستگی پیمایش پنج و نیم ساعته را از تن به در برند.


صبح روز بعد اعضای گروه پس از صرف صبحانه آماده صعود به قله شدند ‌و ساعت ۸ صبح حمله به قله آغاز شد.
با پیمایش مسیری سه و نیم ساعته با شیب و شن اسکی های زیاد و گذر از کنار یخچال ها، گروه کوهنوردی اوز قله 4360 متری حوض دال را فتح کرد. اعضا پس از فتح قله، خواندن سرود ای ایران و گرفتن عکس، راه پناهگاه را در پیش گرفتند.


با رسیدن به پناهگاه، استراحتی کوتاه و صرف ناهار، اعضا کوله ها را بستند و مسیر بازگشت را که همان مسیر چشمه سیچانی بود طی کردند.  پس از پنج ساعت به پارکینگ ماشین ها واقع در گردنه بیژن رسیدند و پیمایش به پایان رسید.

اسامی اعضای گروه صعود کننده به شرح زیر است‌:
۱. سعید شریفی
۲. احمد قاضی زاده
۳. فیصل حیدری
۴. مهران محمودی
۵. خالد شمسی
۶. حنیف صدیقی
۷. ریحانه سعیدی
۸. مهشید خضری
۹. فاطمه فتحی پور
۱۰. فاطمه قاضی زاده
۱۱. ایراندخت صدیقی
۱۲. ناهد نامی


هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان دنا برای همه شرکت کنندگان فتح قله حوض دال حکم صعود صادر کرد.


رشته کوه دنا

رشته کوه دنا با گستردگی جنوب شرقی – شمال غربی و حدفاصل استانهای کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است. طول این رشته درحدود ۵۰ کیلومتر و مشتمل بر ۴۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است. این قله ها در بخش جنوب شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن به قله کل شور می رسد. از مشهورترین قله های آن می توان حوض دال، قاش مستان (بیژن ۳) و بیژن های ۱ و ۲ و همینطور قله مورگل اشاره نمود.

جغرافیای قله حوض دال

حوض دال یکی از در دسترس ترین قله های رشته کوه دناست و دارای دو پناهگاه بتنی (دو طبقه) و فلزی می باشد و همین مسئله باعث شده است که سالیان مقصد بسیاری از کوهنوردان کشور قرار گیرد.

این کوه در نزدیکی شهرستان سی سخت (استان کهکیلویه و بویراحمد) در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر یاسوج در مسیر جاده پادنا قرار دارد.

مسیرهای صعود به قله حوض دال

برای دسترسی به این قله چند مسیر معمول وجود دارد که یکی از مسیرها همان مسیری ست که هیئت کوهنوردی اوز از آن صعود را انجام داده است:

 مسیر جاده پادنا، گردنه بیژن و چشمه سیچانی

بعد از عبور از شهر سی سخت باید به سمت جاده پادنا حرکت کرد و از میان باغ های سرسبز عبور نمود و دوراهی را به سمت چپ، به سمت چشمه میشی طی نمود و وارد جاده پادنا شد.

مسیر کوهستانی و پرشیب است بعد از چند دقیقه به گردنه ای معروف به گردنه بیژن می رسیم و محل پارکینگ کوهنوردان و ابتدای مسیر صعود که معروف به نام های گردنه بیژن و سیچانی می باشد. ارتفاع محل پارکینگ حدود ۲۶۵۰ متر می باشد.

مسیر پاکوپ را در دامنه کوه طی می کنید و بعد از حدود ۳ ساعت به محل چشمه سیچانی خواهید رسید. (البته، زمان معمول تا چشمه بین ۲ تا ۵ ساعت بوسیله کوهنوردای طی می شود).

چشمه سیچانی در ابتدای خط الراس حوض دال در ارتفاع ۳۶۵۰ متری قرار دارد که معمولا تا اواسط مردادماه دارای آب شیرین قابل شرب می باشد.

پس از استراحت در محل چشمه می بایست مسیر پاکوب را به سمت پناهگاه  طی نماییم. حدود دو ساعت مسیر کم شیب و پاکوب دامنه خط الراس حوض دال را که طی بنماییم به محل پناهگاه ها خواهیم رسید.

منبع: http://soluch.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی