هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی

اعضای دره نوردی هیئت کوهنوردی اوز طی برنامه ای فنی در روز یک شنبه 27 مرداد 98 آبشارها و دره رغز داراب را پیمودند.

رغز-اوز

این برنامه با حضور 8 نفر از اعضای فعال و به سرپرستی احمد قاضی‌زاده در تنگه رغز انجام گرفت.

رغز-اوز

حرکت ساعت 22 روز شنبه 26 مرداد از اوز آغاز شد و پس از اسکان حدود 2 ساعته در منزلی روستایی آماده حرکت شدند و سوار بر نیسان وانت برای پیمودن جاده صعب‌العبور تا رسیدن به سرچشمه در ساعت 3 بامداد راهی شدند و ساعت 6 بامداد پس از یک ساعت و نیم کوهنوردی در محل سرچشمه و پس از صرف صبحانه با تجهیزات وارد تنگه رغز شدند.
رغز-اوز
اعضا در مسیر پیمایش آبشارهای متعدد و متنوع که هرکدام از آن ها را به نامی می خواندند با فرود فنی و گاهی پرش یا سر خوردن طی کردند و سرانجام از آخرین آبشار یعنی آبشار وداع و بلندترین آبشار با ارتفاع 35 متر با موفقیت فرود آمدند.
رغز-اوز
اعضای دره نوردی هیئت کوهنوردی در این پیمایش که دوره های آموزشی و تمرینی منظمی را در یک ماه گذشته زیر نظر مسلم عیب جو گذرانده اند عبارت بودند از:
1. احمد قاضی زاده (سرپرست)
2. مهشید خضری (نائب رییس هیئت)
3. جابر صدیق
4. درویش نهانی
5. ایراندخت صدیقی
6. سمیره زراعتی
7. فاطمه قاضی زاده
.
لیدر (محسن موحدنژاد)
 

رغز-اوز

اما درباره تنگه رغز:

تنگه رغز نام دره ای است در منطقه فسارود واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان داراب و در جنوب استان فارس است. رغز به معنای بکر و لغزنده است از دو طرف با دیواره های بلند محصور شده و در دل این تنگه ۶۴ آبشار و یک صد حوضچه طبیعی جای گرفته است. از این ۶۴ آبشار، ۱۲ آبشار نیاز به فرود با طناب را دارند. ارتفاع فرود ها بین ۶ تا ۶۵ متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها نیز بین ۶ تا ۲۰ متر عمق دارند.

آبشارهای این تنگه عبارتند از: آبشار نگین به ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر، آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر، آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۷ متر و طول حوضچه ۱۲ متر، آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱/۵ متر و طول حوضچه ۶ متر، آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر، آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه ۶ متر، آبشار جام به ارتفاع ۹ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۳۶ متر، آبشار دماغه (فراز) به ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب ۲ متر و طول حوضچه ۴ متر، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر، آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر

 

منبع:

https://lastsecond.ir/news/raghz-canyonhttps://lastsecond.ir/news/raghz-canyon

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی