هیأت کوهنوردی اوز

Evaz mountaineering
طبقه بندی موضوعی

قله دماوند با ارتفاع ٥٦٧١ متر معروف به بام ایران محبوبترین قله در میان ما ایرانیان است و هر کوهنوردی آرزو دارد روزی بر بلندای آن پای بگذارد.

دماوند در البرز میانی قرار دارد و بلندترین قله مخروطی جهان و دوازدهمین قله مرتفع دنیاست که در ٩٠ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و جزء بخش لاربجان مازندران است.

دماوند از مهمترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران است و سالانه هزاران کوهنورد ایرانی و حدود سه هزار کوهنورد خارجی به قصد صعود به این منطقه می آیند.

بهترین زمان صعود دماوند تیرماه تا اواخر مردادماه است و با شروع شهریور تغییرات ناگهانی هوا بسیار غافلگیرکننده می شود و صعودها را سخت می کند.

گزارش صعود:

ساعت ١٤ روز سی ام مردادماه 96 به اتفاق پنج نفر از دوستان همنورد به نمایندگی از طرف هیئت کوهنوردی اوز با قطار از طریق بندرعباس عازم تهران شدیم و ساعت ١٠ صبح سه شنبه در ایستگاه راه آهن پیاده و سپس با یک دستگاه ون به سمت قرارگاه کوهنوردی پلور حرکت کردیم. قبل از پلور برای صرف نهار در رستورانی به مدت یک ساعت توقف داشتیم و در ساعت ١٤ وارد قرارگاه شدیم، از قرارگاه کوهنوردی با یک دستگاه نیسان پاترول به سمت گوسفندسرا و مسجد صاحب الزمان حرکت کردیم، مسیر تا نزدیکی رینه آسفالته و پس از آن خاکی می باشد و حدود یک ساعت تا گوسفند سرا راه در پیش داشتیم. پس از رسیدن به گوسفندسرا در ارتفاع ٣٠٢٠ متری از نیسان پیاده شدیم و اتاقی جهت شب مانی کرایه کردیم. بیشتر گروه های کوهنورد در این منطقه توقف زیادی نداشتند و مستقیم عازم بارگاه سوم می شدند.

به دلیل خستگی ٢٥ ساعته راه و هم هوایی بهتر، تصمیم بر اقامت در گوسفندسرا گرفتیم. هوا بسیار مطبوع و خنک بود، پس از صرف شام به دلیل خستگی همه اعضاء گروه در ساعت ٩ شب پس از اقامه نماز خوابیدند.

ساعت ٦ صبح روز چهارشنبه اول شهریور پس از صرف صبحانه مختصر، کوله های سنگین را جهت حمل با قاطر تحویل دادیم و با کوله های سبک عازم بارگاه سوم شدیم، طول مسیر تا بارگاه سوم چهار و نیم کیلومتر است و شیب نسبتا ملایمی دارد و تنها در یک و نیم کیلومتر آخر شیب نسبتا زیاد است که نهایتا ساعت ١٠:٣٠ به بارگاه سوم در ارتفاع ٤٢٠٠ متری رسیدیم، بارگاه سوم تقریبا شلوغ بود، عده ای در حال جمع کردن چادرها و حرکت به سمت گوسفندسرا بودند و عده ای دیگر در حال نصب چادر و آماده شدن برای صعود. گنجایش پناهگاه حدود ٢٠٠ نفر است و در دو سمت پناهگاه هم مملو از چادرهای رنگی بود، تا رسیدن کوله هایمان مکان مناسبی جهت نصب چادرها پیدا و به محض رسیدن بارهایمان اقدام به نصب آن ها کردیم. پس از نصب چادرها و صرف ناهار استراحت کوتاهی داشتیم و سپس برای هم هوایی به ارتفاع ٤٦٠٠ متری رفتیم و تا غروب آفتاب از تماشای چشم انداز منطقه لذت بردیم.

پس از صرف شام اعضاء گروه برای خواب به چادرهایشان رفتند و طبق برنامه رأس ساعت ٢:٣٠ دقیقه بیدارباش زدیم و در ساعت ٣ صبح به قصد صعود عازم قله شدیم، هوا بسیار سرد بود ولی با حرکت به سمت قله و صرف انرژی بدنمان گرم می شد.

تجربه صعود سال ٩٤ دماوند را داشتیم و به همین سبب تمام جزییات منطقه در اختیارمان بود، یک کیلومتر اول را بسیار خوب حرکت کردیم و تنها ٥٠ دقیقه زمان برد ولی ناگهان ورق برگشت و شرایط هوایی تغییر کرد، باد نسبتا شدیدی از قله شروع به وزیدن کرد و حرکت به سمت جلو را بسیار سخت کرد. سوز سرما بسیار شدید بودف به خصوص برای ما که از جنوب ایران با دمای ٤٨ درجه ای آمده بودیم. از این به بعد حرکت بسیار کند بود و نهایتا به دلیل سرمای شدید دو نفر از همنوردان از ادامه مسیر منصرف شدند و به پایین برگشتند، گروه سه نفره ما ساعت ٧ صبح به روبروی آبشار یخی رسید و پس از کمی استراحت و صرف مواد قندی و آبلیمو به آهستگی به سمت قله حرکت کردیم. ذرات گرد و خاک به همراه گوگرد چشمان مان را اذیت می کرد ولی با وجود این، مانع حرکت مان به سمت بالا نشد، پس از رسیدن به تپه گوگردی و استراحتی کوتاه نهایتا ساعت ١١:٤٠ دقیقه بر بالای بام ایران قدم نهادیم، همه خستگی از تن مان خارج شد. هوای آفتابی دیگر سوز سرمای صبح را از بین برده بود و ما پس از استراحت در قله، گرفتن عکس های یادگاری و گشت و گذار در اطراف قله ساعت ١٣ به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم. خوشبختانه در این صعود هیچ گونه علائم ارتفاع زدگی در هیچ کدام از بچه ها نبود. طول کل مسیر بارگاه سوم تا قله ٣/٥ کیلومتر است.

جهت برگشت مسیر شن اسکی را انتخاب و به سرعت به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ١٨ بارگاه سوم بودیم. پس از صرف ناهار عقب افتاده و استراحت کوتاهی مجددا ساعت ١٨:٣٠به سمت گوسفندسرا حرکت کردیم. ساعت ٢٢:٣٠ دقیقه گوسفندسرا بودیم که از آنجا عازم شهر رینه شدیم و شب را در آن جا گذراندیم.

سیدعلی هاشمی، خالد صالحی، جعفر رستمی، سیدیوسف هاشمی، سیداحمد هاشمی و سید اسماعیل هاشمی در این صعود گروه را همراهی کردند.

***هیئت کوهنوردی اوز ضمن خداقوت، برای همه همنوردان آرزوی موفقیت و سربلندی در تمام صعودها و سایر مراحل زندگی می نماید.